Ilyen előzményekkel jutottunk el oda múlt pénteken, hogy Ursula von der Leyen átvette Aachenben a rangos Károly-díjat az „európai egység érdekében végzett munkájáért”. Itt emelte ki ünnepi beszédében a Portfólió tudósítása szerint, hogy a következő évtizedben születő új világrendben Európának vezető szereplőként kell részt vennie- Ehhez ismerette mestertervét is, amely egyszerre ösztönzi az innovációt ás a versenyképességet, védi a természetet és elősegíti a vállalkozások alapítását és növekedését.
Osztják a körmösöket
Mindez szenzációsan hangzik kimondva, kár, hogy cselekedeteiben az uniós vezetés ennek szöges ellentétét hozza. Így látja ezt Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője is, aki szerint „az EU jelenleg egy olyan iskola, ahol a tanárok nap mint nap sajtótájékoztatót tartanak, ahol elmondják, hogy nap mint nap meg kell küzdeniük a kihívásokkal, ráadásul kulcsszerepet vállalnak egy új, szebb jövő építésében. Minden gyermeket fel fognak emelni, kiváló diákjaik vannak, akiknek ösztönözni fogják a hatékony tanulását, és megőrzik a sokszínűségüket. Naponta mondanak legalább egy felemelő, jól megszerkesztett, kiválóan idézhető, motiváló beszédet. Egyetlen dolgot nem csinálnak: nem tanítanak.”
„Márpedig megható és motiváló sajtótájékoztatókból nem lesznek okos és sikeres diákok. Ahhoz velük kellene foglalkozni, őket kellene támogatni és segíteni.”
Ehelyett, ha az EU „tanárai” találkoznak egy élő diákkal, az csak azért van, hogy körmösöket osztogassanak neki, mert bármennyire oroszlánként harcolnak ők a sokszínűségért, ennek a diáknak a zoknijának színe nagyon nem tetszik nekik
– tette hozzá.
A közgazdász a Mandiner kérdésére rámutatott: Amerika és Kína egészen más stratégiát követ, mint Európa. Az USA brutális kultúrfölényével elhitette a világgal, hogy ami tőlük jön, az a csúcsok csúcsa. Kiválóak a marketingben, ahogy mondják, az eszkimóknak is el tudnának adni egy hűtőszekrényt. Kína ezzel szemben a mérnöki tudományokra, a költséghatékonyságra és az éltanulásra épít. Mindent árul, ráadásul a legjobb áron.
Csapás a hatékonyságra
A marketing jól ismeri ezt a két utat. Amerika a megkülönböztető stratégiát követi. Elhiteti, hogy a terméke más, jobb, ezért megéri nagyobb árat fizetni érte. Kína ezzel szemben az árelőnyre épít. Mindenkinél olcsóbb, így hasít ki komoly piaci részt.
Sebestyén Géza szerint Európa ezzel szemben feltalálta a „sértett, moralizáló bogaras öregúr stratégiát”.
„Ül otthon, és őrültebbnél őrültebb ötleteket talál ki, hogy mi a fontos a terméknél. Roppant fontosnak tartja például, hogy mennyire görbe a banán. Majd elvárja az egész világtól, hogy ők is ezt tartsák fontosnak. És amikor (értelmes emberek számára teljesen kiszámítható módon) a világ fütyül az elvárásaikra, és az olcsó vagy a finom banánt veszi, nem pedig a tökéletes görbülettel rendelkezőt, akkor dohog magában, és mindenkinek elmondja, hogy régen minden jobb volt” – fogalmazott.
A műhelyvezető összegzése szerint Európa versenyképessége szempontjából nem Ukrajna csatlakozása a kulcskérdés. Ukrajnának persze remek lenne, ahogyan annak a néhány európai cégnek is, akiknek ott érdekeltségei vannak. Ám az EU egészének jelentős többletköltséget jelentene középtávon, ami nem segíti a hatékonyságot, sőt. Az orosz gázról való leválás pedig a hatékonyságra gyakorolt egyik legnagyobb csapás. Hiszen a hatékonyság egyik dimenziója az, hogy mennyire alacsony költséggel tudunk termelni. Ebből a szempontból nem leválni kell forrásokról, hanem a Magyarország által is képviselt konnektivitás stratégiájára építve minél több országgal kell kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni. Főleg azokkal az országokkal, melyek a legjobb áron adják az adott nyersanyagot vagy félkész terméket.